Konfliktmægling
- En invitation til dialog og kontakt mellem parter
Hvad er en konflikt?
Selve ordets betydning er “sammenstød” eller “at støde sammen”. Kort sagt så opstår konflikter når forskellige interesser, værdier og ønsker støder sammen. Konflikter er en naturlig del af alle relationer, både privat og på arbejdspladsen. Når der udveksles meninger, er der mulighed for at der opstår uenigheder og herigennem konflikter. Ikke dermed sagt at uenigheder altid fører til konflikt, det afhænger af i hvor stor grad vi er i stand til at tale om og give plads til forskellige meninger og forståelser. At give plads til at vi hver især ikke nødvendigvis opfatter verdenen gennem de samme filtre. Vi har alle sammen vores helt unikke måde at opfatte verdenen på, og det filter vi har med os, er præget fra fødslen af vores udveksling med omverdenen igennem livet. Dvs. den/de opvækst, erfaringer, værdier, kultur m.m. vi har med os fra fødslen.
lidt om konfliktmægling
Konfliktmægling handler ikke om at få hjælp til at finde ud af hvilken part der har mest ret, det handler om at finde en vej i at kommunikere med hinanden, så der skabes et større og bedre forståelsesgrundlag for hinandens virke.
Der er ingen der er tankelæsere og det vi ikke ved, ved vi jo ikke.
Så før man finder sig selv snakke om andre, og om hvad de bør gøre på en anden måde - skal man måske spørge sig selv;
Hvad bidrager jeg selv med til samarbejdet?
Hvad bidrager jeg selv med, til at få en konfliktløsning?Hvad bidrager jeg selv med til selve konflikten?
Det handler ikke om hvem der har ret eller hvem der tager fejl - Det handler om at få udtrykt sine behov på en konstruktiv måde og lave forventningsafstemninger, der fordrer det gode samarbejde.