Konfliktmægling

- En invitation til dialog og kontakt mellem parter

Hvad er en konflikt?

Selve ordets betydning er “sammenstød” eller “at støde sammen”. Kort sagt så opstår konflikter når forskellige interesser, værdier og ønsker støder sammen. Konflikter er en naturlig del af alle relationer, både privat og på arbejdspladsen. Når der udveksles meninger, er der mulighed for at der opstår uenigheder og herigennem konflikter. Ikke dermed sagt at uenigheder altid fører til konflikt, det afhænger af i hvor stor grad vi er i stand til at tale om og give plads til forskellige meninger og forståelser. At give plads til at vi hver især ikke nødvendigvis opfatter verdenen gennem de samme filtre. Vi har alle sammen vores helt unikke måde at opfatte verdenen på, og det filter vi har med os, er præget fra fødslen af vores udveksling med omverdenen igennem livet. Dvs. den/de opvækst, erfaringer, værdier, kultur m.m. vi har med os fra fødslen.

… Og hvad gør man så ved det?

En måde at løsne op for gruset i maskineriet, er at få kommunikationen til at løsne sig, så den rent faktisk foregår.

Det er dér en konfliktmægler kan hjælpe.

Hvis kommunikationen går ned, så går processen, udviklingen og læringen i stå. Det er det vi skal have genstartet igen.

Jeg tilbyder konfliktmægling..

Enten ved at komme ud på jeres virksomhed, eller i min klinik.

Arbejdsgangen består af 5 faser vi går igennem, med udgangspunkt i Den Oprindelige Mediationsmodel.

  1. Oplysningsfasen

  2. Afgrænsningsfasen

  3. Løsningsmodelfasen

  4. Forhandlingsfasen

  5. Aftalefasen

Målet i konfliktmæglingen er at parterne, går derfra med en aftale imellem sig, de arbejder ud fra derefter. Derudover at de har fået løsnet op for en friere måde at kommunikere på, med en større forståelse overfor hinanden.

Større forståelse giver større rummelighed, og et bedre og mere kreativt samarbejde fremadrettet.

Det sker at der skal mere tid til, og dette aftales med virksomheden på forhånd, om der er tilsagn til dette.

Det sker også at konflikten ikke er mulig at løse, der er det virksomhedens ansvar at tage sine forholdsregler i forhold til hvordan man vil håndtere dette derfra.

Praktiske kriterier der skal være på plads for en konfliktmægling:

  • Parterne deltager på frivillig basis

  • Et neutralt rum - dvs. ikke en af parternes kontor

  • En flip-over med papir eller whiteboard inkl. skriveredskaber til.

  • Vægplads til ophængning af plancher

  • Nem adgang til faciliteter såsom kaffe/the/vand og toiletter.

Pakkepris for konfliktmægling:

Mandag -Fredag: 5000 kr. for en 4-timers pakke.
Der kan tilkøbes ekstra tid, jvf. forudgående aftale, der afregnes for min. 4 timer.

lidt om konfliktmægling

Konfliktmægling handler ikke om at få hjælp til at finde ud af hvilken part der har mest ret, det handler om at finde en vej i at kommunikere med hinanden, så der skabes et større og bedre forståelsesgrundlag for hinandens virke.

Der er ingen der er tankelæsere og det vi ikke ved, ved vi jo ikke.

Så før man finder sig selv snakke om andre, og om hvad de bør gøre på en anden måde - skal man måske spørge sig selv;

Hvad bidrager jeg selv med til samarbejdet?
Hvad bidrager jeg selv med, til at få en konfliktløsning?Hvad bidrager jeg selv med til selve konflikten?

Det handler ikke om hvem der har ret eller hvem der tager fejl - Det handler om at få udtrykt sine behov på en konstruktiv måde og lave forventningsafstemninger, der fordrer det gode samarbejde.